Etcetera op vrijdag

Link
moonoverheraklion

De supermaan over Heraklion was adembenemend. De naam van de fotograaf vond ik niet terug. De paar bewolkte foto’s die ik en passant maakte wilt u beslist niet zien.

img_6572

Op de terugweg naar ons dorp, bleek de toegangsweg volledig afgesloten. Geen verwittiging of zo. Dan maar via de bergwegel naar huis.

img_6570

’s Morgens je ogen openen en dit zien. Het blijft een aangename, steeds wisselende  verrassing.

toomanycats

Minder verrassend is het toenemend aantal zwerfkatten (en honden) in het dorp. Het woekerende probleem wordt via plaatselijke neuteringsprogramma’s aangepakt, maar levert slechts een beperkt resultaat op. Er staat een boete van 30.000 euro op het doden van een dier. Vorige week werd een bejaarde boer veroordeeld tot een boete van 480.000 euro en 2 jaar + 3 maanden voorwaardelijk, hij had in zijn buurt maar liefst 16 katten vergiftigd.

ikteo

Opgewekt naar de auto-inspectie. De koffie stond klaar! Dank zij een waardevolle tip van Menck, zit ik weer gebeiteld.

 

 

buren

De olijvenoogst valt dit jaar dik tegen door het gebrek aan regen sinds april, maar mijn dorpsgenoten houden er de moed in.

33 gedachtes over “Etcetera op vrijdag

  1. Blij dat mijn tip je (auto) geholpen heeft. Trucen van de foor noemen wij zoiets. Maar ze werken wel degelijk! (Met dank aan mijn garagist.)
    Die maanfoto: hemels. Helaas niet in België. Daar zijn de hemels te vaak betrokken.

  2. Moet ik mij nu al zorgen gaan maken over de Griekse olijven in onze winkels?
    In dat geval denk ik er aan om te emigreren.
    Er is vast wel een plekje naast de oude lui op de laatste foto.

    Regenachtige groet,

  3. Kakel

    Wat een superfoto van de anonieme fotograaf. Ach, mijn gevoel voor fotografie is ook niet ontwikkeld.
    Dat is een behoorlijke boete. En terecht!
    Die laatste foto (-:

    • Het is ver hoor Harrij. Mijn dochter deed de +3200 km rit van Vlaanderen tot Heraklion in dik anderhalve dag, boottocht inbegrepen (rond de 38 uren dacht ik). Zonder stoppen weliswaar, je komt immers door een paar landen waar je het best niet stilstaat🙂

      • Ja dat is me nogal wat. Die kilometers zijn zo erg niet, want we hebben tijd zat – zijn dit jaar ook ongeveer 4 maanden op route geweest met een tent en later met de caravan – maar in één ruk door onveilige landen moeten rijden, da’s nou net miet wat wij onder vakantie verstaan. We rijden liefst etappes van een paar honderd KM per dag over kleine wegen. Dus moeten we nog maar even blijven dromen – wie weet worden onveilige landen ooit veilig #rasoptimist

  4. Wat een schitterende foto van de maan! Hier was ze ook impressionant, en ik heb net als jij geprobeerd het zelf vast te leggen, maar ook zonder succes… Dan maar genieten van het moment🙂
    En zo´n hoge boete voor het doden van een kat? Da´s super natuurlijk, maar ik sta er wel van te kijken. Zijn het zo´n dierenliefhebbers, de Grieken?

    • Grieken waren van oudsher geen dierenliefhebbers, zij hielden dieren voor het nut (landbouw, jacht). Daar is de laatste jaren veel verandering in gekomen, de mentaliteitswijziging is er langzaam gekomen mede onder de druk van de vele dierenbeschermingsorganisaties. Het is pas recent dat er nieuwe wetten werden gestemd en de politie daadwerkelijk optreedt, mits het bewijs geleverd is.

Geef een reactie

