Ongeschreven Wet

Standaard

IMG_5024

Hoe onooglijk ons dorpje met zijn circa 70 inwoners ook mag lijken, het heeft een rijk (en zelfs duister) verleden en zette zichzelf bovendien extra op de kaart met een wel heel opmerkelijk feit. Al decennialang rookt er geen enkele inwoner. (Behalve ik dan, maar ik ben dan ook een inwijkeling).

Niemand herinnert zich nog precies hoe of waarom de collectieve stopzettingsactie er gekomen is. Het meest waarschijnlijke verhaal kwam van Yiannis Zacharioudakis, een verstokt roker, die zijn sigaretten opgaf nadat een van zijn kinderen ziek werd. Hij hield het 53 jaar vol, tot hij vorig jaar op 103-jarige leeftijd overleed.

Toen ik vanmorgen het verregende pad achter ons huis afdaalde, ontmoette ik mijn buurman Yiorgos, rustig mijmerend op een muurtje. Heel even hoopte ik hem met een stiekem sigaretje te betrappen. Tevergeefs. Onverzettelijke diehards, die Kretenzers.

34 gedachtes over “Ongeschreven Wet

  1. Het lijkt van post tot post idyllischer…Kreta, wish I was there, in the sun. Maar goed, nog anderhalve maand en de lente begint hier ook. Ik zou zeggen, geniet van je sigaret, maar dat zou niet gezond zijn, dus daarom: al gedacht aan stoppen?😉

  2. elsjeveth

    dat is wel heel bijzonder, in het dorpje waar mijn zus woont heb ik altijd het idee dat iedereen pure grasmatten of hooihoppers per sigaret aan het oproken is.🙂 bijzonder volk dus de Kretenzers.

Geef een reactie

