Kala Christougenna !

Standaard

Afbeelding

Het is altijd een vrolijke en drukke bedoening als op feestdagen ons dorpje overrompeld wordt door de kinderen die hun grootouders een bezoekje komen brengen. Mama’s schreeuwen de bende tot de orde, papa’s maken grapjes en de oudjes glunderen. Er wordt stevig gezoend, uren getafeld en gedronken, de discussies worden heftiger en de gebaren breder naarmate de flessen leger worden. De zon scheen toen ik vanochtend wakker werd. Een enkel wolkje schoof het monotone gezang, dat uit het kabouterkerkje opsteeg,  zacht deinend langs me heen en deed me besluiten, dat de vrede uitgerekend in deze uithoek was neergedaald. Althans voor een paar uren.

Het mag een wonder heten, dat ik, gaandeweg vastgesnoerd aan planningen en agenda’s, nooit vergeet de kerstpakketjes voor de kinderen klaar te zetten. In groeiende mate zelfs, want er kunnen best in het afgelopen jaar een paar ukkies bijgekomen zijn die je niet met lege handjes en luid briesend naar yia yia’s schoot wil terugjagen.

Gerammel aan het hekken. “Miester B.!!! Miester B.!!! Heppie Kriestmess!!!” Mister Boss ligt te slapen en zelfs de Wiener Sängerknaben op volle frequentie veranderen daar niets aan. Het kan inbeelding zijn, maar de zangertjes aan mijn hekken lijken opgelucht mij te zien verschijnen. Ik krijg een privé uitvoering van wat ongetwijfeld de langste kalanta uit hun repertorium moet zijn, de triangels zwaaien heen en weer, eentje heeft zelfs biebergewijs zijn gitaar meegebracht. Ik kijk naar hun onschuld, de verve waarmee zij hun lied brengen, het ware kerstgevoel dat zij met zich dragen, de vreugde die zij uitstralen. En de verrukking op hun gezicht als zij hun pakje krijgen, de oudsten krijgen er nog wat centen bovenop, want een brommer, dat willen zij zo graag.

Als na een halfuurtje een broer en zus, die ook ieder jaar acte de présence geven, achter de hoek verdwenen zijn, woelt Miester B zich wakker. “What was this all about?”

I’ve been touched by angels today“.

21 gedachtes over “Kala Christougenna !

  1. Het is een heel oude traditie en zeker vergelijkbaar met St Maarten. Voor de crisis kregen de kinderen wat geld toegestopt, nu eerder snoep en koekjes. Wat het ook is, hun enthousiasme is er niet minder om😉

  2. Plato

    Al je andere blogjes in aanmerking nemend, had ik niet verwacht dat the Boss plotseling heel sociaal uit zijn bed zou zijn gesprongen om de kinderen aan te horen. Dit pas helemaal in het beeld dat jij ons schrijfsgewijs aanreikt.
    Jij zal niet anders gewend zijn.

    Leuke gewoonte op Kreta, zingen en een pakje krijgen. Zit daar snoep in? Het doet me wat denken Sint Maarten de 11e van de 11e) wanneer de kinderen langs de deuren gaan met lampions en gezang in ruil voor snoep, koek of een mandarijn (bijvoorbeeld).

Geef een reactie

