The postman never rings

Standaard

005

In mijn brievenbus woont een hagedis. Ik weet het wel zeker, want toen ik het deksel oplichtte, staarde het schubbenjakje mij met zo’n afgrijselijk levenloos oog aan, dat ik het meteen dichtklapte. En nooit meer opende. Hij geniet van enige woonzekerheid bovendien, daar de kans dat zijn reeds afgeplatte kop door een lading kerstkaartjes wordt vermorzeld vrijwel onbestaande is. Omdat de postbode gewoon niet langs mijn brievenbus komt. Geen straatnaam, geen nummer, dus geen post. Op het kerkpleintje staan evenwel twee blauwgeverfde, genummerde postkasten en met wat geluk en regelmatige fooien gooit de gemeentelijke reizende ambtenaar daar mijn briefwisseling ook in. Samen met die van de hele expat set die zich in de heuvels schuilhoudt, want of je nu kastje 1021 of kastje 1344 hebt, expat is expat en Babette of Jean-Louis Laporte of Theodore Wright is voor deze snuggere droogstoppel dus een pot nat, en hij dropt hun post dan ook bij voorkeur in mijn kastje. Waarna ik de incrowd, die ik persoonlijk ken, even belde met de blijde mare “you’ve got mail” en dat ze die bij mij konden ophalen. Mijn altruïsme eindigde echter abrupt, toen ik een elektriciteitsrekening van 9.439,41 euro, zonder omslag, in mijn box vond, bestemd voor een mij totaal onbekende Robert en ik mij met het vodje en mijn bedenkingen begrijpelijkerwijze naar het hoofdkantoor repte. Men zou het próvli̱ma even bekijken.

En het probleem werd opgelost. Er verscheen een inderhaast getimmerd rek voor de gevel van de boekenwinkel in de stad, twintig hokjes met alfabetische rangschikking van “onbestelbare” poststukken. Een grabbelton, want van enig alfabet is allang geen sprake meer en perfect geadresseerde brieven laat de postman na een zware dagtaak daar ook achter. Er wordt de gemeenschap aangeraden er wekelijks eens een kijkje te gaan nemen en jezelf aan je facturen te helpen. En er vooral je tijd voor te nemen, er staat een krukje.

22 gedachtes over “The postman never rings

  1. Ondanks al gevaren van digitaal bankieren en/of betalen komt er bij steeds minder financiële papieren binnen. Maar hier is het weer ook zomers soms guur en koud.
    Jij geniet meer van subtropische warmte en gastvrijheid.

    Winterse groet,

    • Hoi Rob, internetbankieren staat hier nog in de kinderschoentjes, dus moet je wel met je facturen naar de bank of het postkantoor. In de winter met een warme jas, want vergis je niet, het kan hier ook behoorlijk koud zijn hoor!

      • De koude bij jou begrijp ik nog steeds niet.
        Planten die hier binnen vorstvrij moeten overwinteren staan bij jou gewoon buiten in de winterse koude.
        Gelukkig kun jij met een flinke wandeling de haardvuren van je buren ruiken.
        Daarbij zal een flink glas Ouzo ook voor de nodige warmte zorgen.
        Ooit dronk ik ook Sidiritis kruidenthee uit de Griekse bergen.
        Vriendelijke groet,

        • In de winter is het vooral de hoge vochtigheidsgraad die het koudegevoel verergert. Anders dan in het Noorden, vreet het aan al je knoken. Daarom is Kreta ook geen overwinteringseiland en al helemaal niet voor mensen met ademhalingsproblemen. Maar de planten hebben er inderdaad geen last van🙂

  2. Plato

    Mijn interesse voor Kreta begint een ietsje te tanen. Ik moet er niet aan denken dat mijn pensioenoverzichten (en wie weet ook nog de bedragen) bij wildvreemden op de doormat terechtkomen. Brrrrr.

  3. Ik schrok geweldig! Dacht ontzet: is dat die lieve Babet? Babet kan dus ook wreed zijn. Iemand die het oog van een hagedis zodanig dicht slaat, dat het arme dier hem nooit meer open krijgt!

    Maar gelukkig had ik verkeerd gelezen.🙂

    Gr. Henk

Geef een reactie

