Frivool

Standaard

Afbeelding

Ik noem hem Frivolis en hij is onze ambulante lingerie-expert.

In het lieflijk, god-en-klein-pierke-verlaten bergdorpje, waar wij resideren,
is de bloeiende handel beperkt tot twee cafeetjes.
Eigenlijk kan je deze horecagelegenheden nauwelijks zo omschrijven,
want zij zijn tevens de leef-, eet- en slaapruimte van de uitbater.
Het verdient dus aanbeveling, een paar dagen vooraf even te informeren
of er wat biertjes of cola in de koelkast liggen, als je er langs wil gaan.

Met een gemiddelde leeftijd van 86, is het dan ook evident, dat de
inwoners niet zomaar wekelijks eventjes gaan lidlen of carrefouren.
Eigen vervoer hebben zij niet en een recent bedachte, schuchtere poging
van de prefectuur om hen eens per week met een gratis bus tot de
bewoonde wereld te brengen, lijkt voorlopig weinig bijval te genieten.

De ambulante handel daarentegen, geniet dat wel.
Zo is er onze bakker – ik noem hem Croissantis, omdat ik zijn naam niet
ken en hij, behalve stok- en gewoon brood, ook niets anders – die eens
per week zwaar toeterend door de nauwe straatjes rijdt. Ik erger mij een
schubbenlaag aan het getoeter, maar er zit niets anders op, want die
man heeft geen vast leveringsmoment en je bent dus al opgelucht als
hij überhaupt met zijn weliswaar bescheiden aanbod verschijnt.

Zo mogelijk nog luidruchtiger is de kerel van groenten-en-fruit. Die
heeft zowaar een verroest omroepsysteempje op zijn kaduuke truck
geïnstalleerd, waaruit Knossos.FM kraakt, snel afgewisseld met 
een oorverdovende opsomming van alles wat er die dag op die truck
is te vinden. Alleen al om van die herrie af te komen, koop je asap
zijn hele lading op.

Een manden- en stoelenvlechter komt ook al eens langs. Zijn vehikel
is zo zwaarbeladen, dat hij niet eens door de straatjes kan, dus laat
hij die achter op het kerkplein en loopt, met de manden in zijn knuisten
en woest gillend, elk huisje af.
Erger nog, hij gaat daarbij telkens zo heftig tegen ons hekken schoppen,
dat ik hem nu heb beloofd, de volgende keer zijn grootste mand te kopen.
Om die eigenhandig over zijn hoofd te trekken.

Frivolis daarentegen is de zachtheid zelve. Net als zijn sloggi’s en zijn
molton slaapkledij. Bescheiden en discreet ook.
Frivolis kondigt zijn komst niet met tromgeroffel aan, er waait gewoon
een zucht door de gemeenschap als hij er is.
Bij Frivolis geen opvallende verwijzingen naar zijn delicate boedel.
Zelfs de achterruit van zijn bestelwagen is afgedekt. Al kan een en ander
natuurlijk met de belastingen te maken hebben.

Hij kent zijn publiek. Kniekousjes, zwart, one size, 40 den minstens.
Panty’s, zwart, vanaf Large, opaque.
Sloggi, wit, vanaf 46, Basic Midi.
Sokken. Thermische onderhemdjes. Lustremmende nachthemden.
Enkele beha’s ook, verscholen in een hoekje. Voor wie niet op een
breedtegraad min of meer kijkt en aanpassen een overbodige luxe
is geworden.

Mijn oude buurvrouwtjes verzamelen zich rond zijn wagen, fluisterend.
Wisselen hun ervaringen vanop een afstand uit. Schatten elkaars
maten in. Houden de hemdjes in de hoogte, betasten de gebloemde
stofjes, wagen zich giechelend aan wat intiem commentaar.

Frivolis houdt zich gedeisd. Misschien is bij hem de rek er wat uit.

 

29 gedachtes over “Frivool

  1. Meesterlijke beschrijving met een prachtige slotzin. Voor dit soort dingen begeef ik me elke ochtend weer op internet. Hulde. Ik begin Kreta al een beetje te beminnen. Zal ik dan toch maar? Hoewel… hoe graag zien zij een Hollander komen en hoe graag willen mijn roestige knieën die bergjes op?

    • De autoriteiten staan huiverachtig tegenover Hollanders met het uitzicht van een Russisch spion, Plato. Niets dat echter mits een kleine investering niet te verhelpen is. Voor jouw knieën kan het klimaat heel heilzaam zijn, daarentegen, in de zomer althans. Mocht dat niet zo zijn, dan zal ik wel voor jouw plat brood bij Croissantis in de rij gaan staan🙂

  2. Hihi met genot gelezen ik geloof aan de leeftijd vd gemiddelde bewoners zouden de bezorgers eens met hoortoestellen aankomen sjeeze😉 O en frivole wie weet welk bed geheimpjes zoal heeft mogen horen dus hij denkt “vooral stil wie weet wat ik weer krijg te horen” hahaha

Geef een reactie

