Keep Smiling!

Standaard

Afbeelding

Dit is nu al de derde keer in evenzoveel dagen dat hij mijn tanden eruit geklopt heeft.

Wat in je florissante jeugdjaren niet snel genoeg tot volle wasdom kan komen,

zoals een perfect gevormde haarlijn, een karaktersterke kaaklijn, opwaartse mondhoeken

en dito boezem, vertoont in je najaren de onheilspellende, erger nog, onverbiddelijke

neiging zich terug te trekken.

Neem nu mijn tandvlees.

Decennialang hebben de meest verfoeilijke, incompetente tandartsen zich

letterlijk over mijn gebit gebogen en in mijn mondholte een ingewikkelde constructie

van kronen en bruggen achtergelaten, waar een beetje experimenteel tandarts

spontaan op gaat geilen.

Het was dus na het alarmerend aanschouwen van mijn teruggetrokken

boven- en ondertandvlees, dat ik besloot Nikolaos, surgeon dentist volgens zijn uithangbord,

op te zoeken.

Hij heeft zo zijn vaste bewonderaars, de boss zweert bij hem. Niet voldoende onderbouwd,

denk ik zo, als je slechts twee maal in zes jaar de binnenkant van zijn  kabinet hebt gezien. Soit.

De behandeling is dus deze week gestart.

Of hij wel met een en ander een beetje haast kon maken,  vroeg ik hem, want ik vertrek

op 14 maart op reis, en dan nog het liefst met een glimlach à la Angelina Jolie.

Niko luistert niet eens, Griekse mannen luisteren niet naar vrouwen.

Dag 1 en hij klopt mijn twee kronen eruit. Kloppen.

Nu zitten die krengen daar al 30 jaar muurvast, daar komt dus enige mankracht bij kijken.

Ik vrees dat hij mijn schedel zal splijten, ik voel splinters  glazuur langs mijn wangen

schuren, ik grijp naar het speekselslurfje en heb dus twee stukken in mijn hand.

“Denk aan leuke dingen, Babette” spreek ik mezelf moed in.

Ik vind geen leuke dingen. Ik denk aan de boss die nu op een terrasje in de zon

aan zijn koffietje zit te lurken en  zo meteen bij “Doe-Het-Zelf Fotini” een voorraad verf zal

gaan inslaan die mijn budget ruimschoots zal overschrijden.

“Nu geen rampscenario’s bedenken, Babette”. Ik nogmaals vermanend tegen mezelf,

want als ik nog maar zoiets bedenk,  gebeurt het ook.

“Waai aar joe so strest, rieleks!” zegt Niko.

Het gebeurt. Ik zie mijn kroon de lucht ingaan, Niko op zijn knieën erachter aan.

Hij vindt ze niet. Ik krijg de daver.

Ik zie in de hoek van de kamer leidingen in de grond  verdwijnen en geen tegeltjes errond,

ik krijg misselijke  visioenen van mijn kroon in die put.

Niko staat recht, kribbelt wat in een notaboekje, mompelt in zichzelf,

slaat aan het telefoneren, volledig zen.

Zoek dan toch, man. Uiteindelijk heb ik ze gevonden.

“Iet ies broken”, stelt Niko vast. Ik voel me ook broken.

“Ienof for toedee” besluit Niko. “Aai em taaird, joe kom bek toemorro”.

Hij plaatst mijn kronen terug, eentje zonder glazuur en eentje met een gat erin.

Gelaten onderga ik dag 2 en 3. Kronen er weer uit en weer in.

Pasta erin en er weer uit en er weer in.

“Ies no good, wie traai again, don’t wurrie”.

Vandaag heb ik hem gebeld dat ik geen zin had om mijn mond open te doen.

“Ies no problem, joe kom fraaidee. Don’t wurrie, wie hef taaim”.

Morgen sta ik er weer. Ik zal op mijn tanden bijten.

20 gedachtes over “Keep Smiling!

  1. Babette, ik wil je niet verontrusten maar dit komt nóóit meer goed. Die Niko is een voormalig automonteur die wegens malversaties uit zijn ambt is gezet en op deze manier probeert zijn leven van drank en vrouwen te financieren. De boss heeft je misleid, bewust vrees ik. Hij wil niet dat je op vakantie gaat. Hij wil thuis blijven en door jou bediend worden. Laten we hem voortaan maar de Voss noemen.
    Advies: ga veel zachte etenswaren inslaan, vooral veel pap. Het worden droevige maanden.
    Maar weet: wij bloggers staan vierkant achter je en zullen je steunen als alle kronen wankelen.

      • Ik ken de Boss niet. Misschien is hij in werkelijkheid wel een schoothond en ben jij degene die ons regelmatig op het verkeerde been zet. Kan ook anders zijn. Maar of hij Niko verdient? Misschien moet je hem er eens heensturen met het verhaal dat Niko vanuit een ander leven prachtige dia’s from old England heeft die hij graag eens poëtisch met een kenner zou willen benaderen. Niko kan hem vervolgens wat neo-socratische stellingen aan de hand doen waar the boss zijn kronen op kan proberen. Maar waar dit alles toe moet leiden weet ik ook niet. Hindert niet, laat het leven (en zeker ook deze blog) een allesomvattend warm raadsel blijven.

  2. Volgens mij is dat een werkloze plaatslager die door de crisis een carrièreswitch waagde.
    Mijn vriendin uit Kreta is indertijd (en na haar eerste bevalling op het eiland) naar België gekomen om een tweede keer te bevallen. Bij je beschrijving van de medische kaste, weet ik meteen waarom.

Geef een reactie

