De Pikante Jam

Standaard

Afbeelding

Het was een onzalig idee.
Zoals al mijn ideeën zijn, voor zij met schaamrood
een roemloze dood sterven.

Ik zou mijn jam zelf gaan maken.
Mijn eigen Bonne Maman.
En het zou Bonne Maman Verikoko
(abrikozen) worden, want dat wil de boss
op zijn ochtendtoast hebben
en ik ben gek op de Fraouli (aardbeien).

Toen na een paar maanden mijn lege, opgepotte
voornemens te veel ruimte onder het aanrecht
begonnen in te nemen, verhuisden mijn bokaaltjes
netjes opgestapeld naar de utility.
Daar viel het steeds groeiend aantal niet zo op
en bovendien was het abrikozenseizoen sowieso voorbij.

Mijn buurvrouwtje Eleni, gezegend met een wel
zeer vruchtbare en crisisbestendige groententuin,
zette op een ochtend echter een massale hoeveelheid
pepertjes bij mijn hekken neer.
Nu lust ik wel een pepertje op zijn tijd, maar twee
Lidl-tassen vol, dat zou voor mijn ingewanden
het einde betekenen.

23 augustus 2012 was de dag, dat ik besloot de
pepers in  te maken. Ik weet het nog precies, want
ik schreef die op de Bonne Maman-deksels neer.

Ik had recepten opgezocht, grondig gelezen, met
elkaar vergeleken. De positieve lezersbeoordelingen
onthouden, de nijdige vergeten.
En enige creatieve inbreng toegevoegd.

Zij zijn niet te vreten.
Reeds bij de eerste hap voelde ik stoom
mijn lichaamsopeningen verlaten.
Snakkend naar adem, zwetend als een rund,
heb ik mijn lijf een ganse week opgebrand.
Geen vurige Aziaat die dit aankan.

Nog 8 bokalen heb ik staan.  
Heel sporadisch drop ik er eentje, flink in
inpakpapier gewikkeld, in de voedselcontainer
van de supermarkt. Voor de behoeftigen.
En speur ongerust in de plaatselijke krant naar
verdachte overlijdens.

Aan Eleni zal ik volgende zomer zeggen
dat de boss geen pepers lust.

6 gedachtes over “De Pikante Jam

  1. ha ha herkenbaar: in een antwerps thais restaurant nam chris op mijn aanraden een ”te gekke” soep. na twee happen werd zijn charmante hoofd rozer dan zijn overhemd. de charming thai ladies to the rescue met een special drink. to hot to handle🙂

Geef een reactie

